Sidebar

04
Πεμ, Ιουν

Η οικογένεια αποτελεί το πλαίσιο μέσα στο οποίο οι άνθρωποι μαθαίνουν  να συνδέονται με τους άλλους, να δημιουργούν σχέσεις ασφάλειας, να λαμβάνουν ανακούφιση και υποστήριξη σε δύσκολες συνθήκες. Σε περιόδους κρίσεων, όπως αυτή που διάγουμε λόγω της πανδημίας του covid-19, τα μέλη της οικογένειας καλούνται να  ακούσουν τους γύρω τους, να επαναδιαπραγματευτούν τις σχέσεις τους, να ενισχύσουν τους δεσμούς  και να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες.  Φυσικά ο περιορισμός στο σπίτι θα αποτελέσει και αφορμή για να υπάρξουν εντάσεις ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας, να βγούν στην επιφάνεια παράπονα, δυσκολίες ή θέματα που κρυβόντουσαν «κάτω από το χαλί». Φυσικά οι επόμενες μέρες και εβδομάδες δεν χρειάζεται να γίνουν η περίοδος που θα  λύσουμε όλα αυτά που μας έχουν πιέσει ή μας έχουν δυσκολέψει στις σχέσεις με τα μέλη της οικογένειας μας. Φυσικά και οφείλουμε να σκεφτούμε πάνω σε αυτά, να αναρωτηθούμε για το δικό μας μερίδιο ευθύνης και να αναλάβουμε ενεργητικό ρόλο σε αυτά που μπορούμε να βελτιώσουμε.

Τι μπορούμε να κάνουμε την περίοδο της καραντίνας ώστε όχι μόνο να αντέξουμε αλλά  και να ενδυναμώσουμε τους δεσμούς μας μέσα στην οικογένεια για να βγούμε ακόμη πιο δυνατοί  μέσα από την κρίση;

  1. Ενθαρρύνουμε όλα τα μέλη της οικογένειας να μιλήσουν για αυτό που συμβαίνει. Ο καθένας από εμάς βιώνει την κατάσταση με διαφορετικό τρόπο , δίνουμε χρόνο να ακουστούν όλοι οι προβληματισμοί, να μιλήσουμε όλοι για το τι σημαίνει αυτή η καινούρια κατάσταση και ενθαρρύνουμε τα παιδιά να κάνουν ερωτήσεις.
  2. Αναγνωρίζουμε και μιλάμε για τα συναισθήματά μας. Τα συναισθήματα  του άγχους, της αγωνίας, του φόβου, της μοναξιάς, της ανοίας, της απογοήτευσης, του θυμού, του εκνευρισμού, της πίεσης,  είναι  φυσιολογικά συναισθήματα που αντιστοιχούν σε αυτό που συμβαίνει. Δε φοβόμαστε να μιλήσουμε με τους δικούς μας για τα συναισθήματα αυτά αλλά προσέχουμε πως μοιραζόμαστε τα συναισθήματα αυτά με τα παιδιά.
  3. Δημιουργούμε ένα νέο πρόγραμμα καθημερινότητας όλοι μαζί.  Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει ένα πρόγραμμα ώστε να υπάρχει μια ρουτίνα στην καθημερινότητα, που θα το έχουμε αποφασίσει όλοι μαζί και το οποίο θα αναγνωρίζει τις ανάγκες και θα σέβεται τους ρυθμούς όλων των μελών, ειδικά αν πρέπει κάποιος να εργάζεται από το σπίτι. Φροντίζουμε να κρατάμε σταθερή την ώρα του ύπνου και των γευμάτων.
  4. Φροντίζουμε να κάνουμε δραστηριότητες όλοι μαζί. Επιλέγουμε τις δραστηριότητες που μας ηρεμούν και μας βοηθούν να νιώθουμε χαλαρωμένοι,. Το να δούμε μια ταινία, να παίξουμε επιτραπέζια παιχνίδια, να ακούσουμε μουσική, να χορέψουμε , να κάνουμε γυμναστική μπορεί να βοηθήσει στη διαμόρφωση ενός ευχάριστου κλίματος.
  5. Ενισχύουμε τα θετικά στοιχεία του καθενός και προσπαθούμε να βρούμε τρόπους να μειώσουμε τις εντάσεις,. Ακόμη και στις πιο δύσκολες στιγμές είναι σημαντικό να μπορούμε να καθρεφτίζουμε τις θετικές συμπεριφορές, να δίνουμε θετική ανατροφοδότηση, να λέμε ευχαριστώ. Διατηρούμε την ευγένεια,  το χιούμορ, την αισιοδοξία και τη θετική ματιά στα πράγματα.
  6. Διατηρούμε την κοινωνικότητά μας και την επαφή μας με τους συγγενείς και τους φίλους μας. Μένουμε απομονωμένοι αλλά συνδεδεμένοι μέσω της τεχνολογίας με ανθρώπους που θεωρούμε σημαντικούς να υπάρχουν στη ζωή μας. Επικοινωνούμε με τους παππούδες και τις γιαγιάδες τηελφωνικά ή μέσω βιντεοκλήσεων.

 

Θυμόμαστε ότι η περίοδος αυτή είναι μια κρίσιμη κατάσταση, αλλά είναι μια προσωρινή κατάσταση.

 

Βασιλική Μάντζιου

Ψυχολόγος MSc,

PHD(c) Ιατρικής Σχολής Ε.Κ.Π.Α

Υπαρξιακή- Οικογενειακή Ψυχοθεραπεύτρια

 

Ο δικτυακός τόπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της πλοήγησή σας