Ενημέρωση του Περιφερειακού
Συμβουλίου για τους οδικούς άξονες
Στην ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη δημοπράτηση του οδικού άξονα Ιωάννινα- Κακαβιά, αναφέρθηκε ο Περιφερειάρχης στο Περιφερειακό Συμβούλιο (συνεδρίαση 2ας Φεβρουαρίου) απαντώντας σε ερωτήσεις Περιφερειακών Συμβούλων. Όπως είπε στην θετική κατάληξη των διαδικασιών για τη δημοπράτηση του έργου είχε συμμετοχή η Περιφέρεια με τεχνικούς συμβούλους από την περιοχή μας, οι οποίοι βοήθησαν για να πάρει μια ωριμότητα του έργου Η μελέτη στη συνέχεια παραδόθηκε στο Υπουργείο Υποδομών το οποίο συνέχισε και ανακοίνωσε χθες τη δημοπράτησή του. Ως αφορά τις απορίες που εκφράστηκαν για τη χρηματοδότηση, εξήγησε ότι αρχικά για να δημοπρατηθεί έχει ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου και στη συνέχεια- όπως συμβαίνει και με άλλα έργα- θα μεταφερθεί στο ΕΤΠΑ του Υπουργείου Υποδομών.
Για το τμήμα Καλπάκι – Κακαβιά, ανέφερε ότι έχει ενταχθεί με προαίρεση καθώς δεν έχει συνταχθεί κτηματολόγιο, το οποίο θα συντάξει η ανάδοχος εταιρία που θα προκύψει παράλληλα με την κατασκευή του τμήματος Ιωάννινα- Καλπάκι. Υπογράμμισε δε ότι οι απαλλοτριώσεις γίνονται στη βάση τετράιχνης διατομής του δρόμου, ώστε μελλοντικά αν χρειαστεί να μπορεί να διαπλατυνθεί σε τετράιχνος ο νέος αυτοκινητόδρομος και για αυτό το λόγο και οι ανισόπεδοι κόμβοι γίνονται με τα ίδια τεχνικά χαρακτηριστικά. Πρόσθεσε ακόμη ότι η Περιφέρεια Ηπείρου, για να προχωρήσει η δημοπράτηση, έδωσε γραπτή διαβεβαίωση στο Υπουργείο Υποδομών, ότι θα αναλάβει τη συντήρηση του έργου, το οποίο θα κατασκευαστεί ως Δημόσιο έργο.
Ο Περιφερειάρχης αναφέρθηκε επίσης και στον οδικό άξονα Ιόνιας οδού – Πρέβεζα (Γέφυρα Καμπής- παράκαμψη Νικόπολης), ανακοινώνοντας ότι το Υπουργείο πείστηκε από το επιχείρημα της Περιφέρειας και θα αναλάβει το ίδιο τις υποχρεώσεις έναντι του αναδόχου για τις μελέτες που είχαν γίνει στο παρελθόν.
Τέλος για τη μελέτη της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου με τη Θεσσαλία, παρέπεμψε σε ανακοινώσεις που θα κάνει ο Πρωθυπουργός, μεταφέροντας ωστόσο διαβεβαίωση που έχει λάβει από τον Υφυπουργό Υποδομών κ, Γ. Καραγιάννη για κάλυψη των απαιτούμενων 7,5 εκ. ευρώ από το ΠΔΕ.
Σύναψη προγραμματικών συμβάσεων για την
υλοποίηση σημαντικών έργων πολιτισμού κ.α.
Το Περιφερειακό Συμβούλιο ενέκρινε τη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων της Περιφέρειας με τα Υπουργεία Πολιτισμού Προστασίας του Πολίτη, Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων ως και με το Δήμο Κόνιτσας για διάφορα έργα και συγκεκριμένα:
Ø Μέσω σύναψης Προγραμματικών Συμβάσεων με το Υπουργείο Πολιτισμού η Περιφέρεια θα αναλάβει τη δημοπράτηση και υλοποίηση των έργων:
· Βελτίωση και Αποκατάσταση Οθωμανικού τεμένους Ιμαρέτ Άρτας, με προϋπολογισμό 1.633.000 ευρώ που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.
· Συντήρηση Μέκκειου Οικοτροφείου προϋπολογισμού 550.000 ευρώ.
· Οργάνωση και Ανάπτυξη ΔΗΠΕΔΕ 2023 προϋπολογισμού 30.000 ευρώ (στην προγραμματική συμμετέχει και η Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Περιφερειακού Θεάτρου.
Ø Με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη/Αρχηγείο Ελληνικής Αστυνομίας για «Μελέτη αλλαγής χρήσης κτιρίου ΠΕ Θεσπρωτίας από κέντρο σπουδαστικής εστίας σε κτίριο Αστυνομίας κλπ», προϋπολογισμού 55.000 ευρώ.
Ø Με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την Εκπόνηση Διαχειριστικού Σχεδίου Βόσκησης Περιφέρειας Ηπείρου, εκτιμώμενης αξίας 1.555.539,06 (πλέον ΦΠΑ)
Ø Με το Δήμο Κόνιτσας για τα έργα:
· Διευθέτηση ομβρίων και αποκατάσταση πρόσβασης προς επαρχιακό δίκτυο Πύργου Κόνιτσας, προϋπολογισμού 74.400 ευρώ
· Ολοκλήρωση του Κέντρου Πληροφόρησης Επισκεπτών στη Γέφυρα Βοϊδομάτη, προϋπολογισμού 30.000 ευρώ,
Απάντηση Περιφερειάρχη για Δημόσιο ΚΤΕΟ Ιωαννίνων
Στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, συζητήθηκε η επίκαιρη ερώτηση της παράταξης «Λαϊκή Συσπείρωση» για την αναστολή λειτουργίας του Κ.Τ.Ε.Ο. της Περιφερειακής Ενότητας Ιωαννίνων. Στην απάντησή του ο Περιφερειάρχης κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης, υπογράμμισε ότι η αναστολή λειτουργίας του ήρθε ως επακόλουθο των συνταξιοδοτήσεων και των ελάχιστων (δύο τον αριθμό) υπαλλήλων που είχαν μείνει σε υπηρεσία. Τόνισε ότι σήμερα οι πολίτες εξυπηρετούνται από τα πέντε Ιδιωτικά ΚΤΕΟ που λειτουργούν στο νομό Ιωαννίνων, σημειώνοντας ότι το τελευταίο διάστημα ο αριθμός των οχημάτων που ελέγχονταν στο Δημόσιο ΚΤΕΟ, ήταν πολύ μικρός, ήτοι περίπου 15 με 20 οχήματα ημερησίως. Πρόσθεσε δε ότι η ίδια τάση είναι και πανελλαδικά και από τα 50 περίπου δημόσια ΚΤΕΟ που λειτουργούσαν στο παρελθόν σήμερα ο αριθμός τους είναι μονοψήφιος.
Αναλυτικά στην απάντησή του ο Περιφερειάρχης, μεταξύ άλλων, ανέφερε:
Υπάρχουν δύο ζητήματα που πρέπει να εξετάσουμε: Το πρώτο έχει να κάνει με το αν το ΚΤΕΟ Ιωαννίνων, με τα σημερινά δεδομένα θα μπορούσε να παραμείνει λειτουργικό. Το δεύτερο και σημαντικότερο, γιατί αυτό είναι που αφορά τους πολίτες, είναι αν με τη διακοπή της λειτουργίας του μπορεί να εξυπηρετούνται σε απόλυτο βαθμό.
Και στα δύο ζητήματα η απάντηση έρχεται από πραγματικά δεδομένα. Στα Γιάννενα σήμερα δραστηριοποιούνται πέντε ιδιωτικά ΚΤΕΟ τα οποία υπερκαλύπτουν τον αριθμό ελέγχων που πρέπει να πραγματοποιούνται σε Ι.Χ., φορτηγά, λεωφορεία και σε δίκυκλα, για τα οποία μάλιστα δεν είχε δοθεί γραμμή στο δημόσιο ΚΤΕΟ.
Η στροφή προς τα Ιδιωτικά ΚΤΕΟ δεν είναι φαινόμενο των Ιωαννίνων ή της Ηπείρου, αλλά πανελλαδικό. Επιβεβαιώνει δε τον κανόνα ότι σε συνθήκες ανταγωνισμού το Δημόσιο υστερεί για πολλούς και διαφόρους λόγους έναντι του ιδιωτικού τομέα. Θέλω δε να σας γνωρίσω ότι από τα 50 και πλέον δημόσια ΚΤΕΟ που πανελλαδικά λειτουργούσαν αρχικά, σήμερα ο αριθμός τους – όπως έχω πληροφορηθεί- είναι μονοψήφιος και μάλιστα η Ήπειρος ήταν η μοναδική ίσως Περιφέρεια που μέχρι τέλος του 2022 διατηρούσε εν λειτουργία δύο ΚΤΕΟ.
Το δεύτερο ζήτημα είναι αν μπορούσε να συνεχίσει τη λειτουργία το ΚΤΕΟ Ιωαννίνων. Κι εδώ η απάντηση είναι όχι. Οι λόγοι είναι αντικειμενικοί. Στο τέλος του 2022 συνταξιοδοτήθηκε ο Προϊστάμενος του Τμήματος και έμειναν εν ενεργεία δύο πιστοποιημένοι υπάλληλοι, εκ των οποίων ο ένας συνταξιοδοτείται εντός του τρέχοντος έτους. Όπως αντιλαμβάνεστε με δύο υπαλλήλους δεν μπορεί να λειτουργήσει μια τέτοια υπηρεσία και ασφαλώς λύση δεν ήταν η βοήθεια από σπουδαστές ΙΕΚ που πραγματοποιούν πρακτική εξάσκηση.
Εγκαλούμαστε γιατί δεν προχωρήσαμε σε στελέχωσή του. Για το προσωπικό των ΚΤΕΟ απαιτείται ειδική πιστοποίηση από το Υπουργείο Μεταφορών, που είναι μια δύσκολη διαδικασία.
Ακόμη όμως και αν βρίσκονταν υπάλληλοι για να μπουν στη διαδικασία για πιστοποίηση, θα πρέπει το Υπουργείο να προγραμματίσει ειδικά σεμινάρια, τα οποία τα τελευταία χρόνια έγιναν μόνο για ελεγκτές ιδιωτικών φορέων.
Ερχόμαστε σε μια τρίτη παράμετρο: Αν ξεπερνούσαμε και αυτό το εμπόδιο, το ερώτημα είναι αν το Δημόσιο ΚΤΕΟ μπορεί να καλύψει κάποιο κενό στους ελέγχους: Η απάντηση έρχεται από τα στοιχεία των τελευταίων περιόδων. Ο αριθμός των οχημάτων που ελέγχονταν σε καθημερινή βάση είχε μειωθεί στο επίπεδο των 15 με 20. Ακόμη και Δημόσιες Υπηρεσίες δεν επέλεγαν το Δημόσιο ΚΤΕΟ για έλεγχο του στόλου τους, το ίδιο και οι μεγάλες επιχειρήσεις που είχαν μεγαλύτερη ευελιξία στη συνεργασία τους με τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ. Να σας γνωρίσω επίσης ότι η Περιφέρεια δεν είχε κανένα οικονομικό όφελος από τη λειτουργία των ΚΤΕΟ, καθώς όλα τα έσοδα από τα παράβολα κατέληγαν στο Υπουργείο.
Επειδή προφανώς δεν μπορεί να το γνωρίζετε όλοι, να θυμίσουμε ότι όταν έγινε η μεταφορά του ΚΤΕΟ στη σημερινή του θέση, η τότε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ιωαννίνων είχε κάνει και διαφημιστικές- ενημερωτικές καταχωρήσεις στα ΜΜΕ των Ιωαννίνων για να στηρίξει τη λειτουργία του. Η προσπάθεια είχε αποτελέσματα, αλλά για λίγα χρόνια όπως αποδείχτηκε γιατί ο ανταγωνισμός στη συνέχεια μεγάλωσε με την αύξηση των ιδιωτικών ΚΤΕΟ.
Για την αναστολή της λειτουργίας του ΚΤΕΟ είχαμε ενημερώσει το Περιφερειακό Συμβούλιο σε προηγούμενη συνεδρίαση, αλλά και την Οικονομική Επιτροπή. Το ανακοινώσαμε και στα ΜΜΕ, ώστε να μη ταλαιπωρούνται κάποιοι πολίτες που θα ήθελαν να μεταβούν για έλεγχο. Κι όπως προανέφερα δεν πρόκειται για αναστολή λόγω απόφασης, αλλά λόγω αντικειμενικής δυσκολίας να λειτουργήσει. Τα διαδικαστικά, ως προς τις διοικητικές αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν από την Εκτελεστική Επιτροπή και την υπογραφή τους, είναι σε εξέλιξη.
Απάντηση Περιφερειάρχη για την κίνηση φορτηγών
στην Ε.Ο. Ιωαννίνων- Τρικάλων μέσω Περάματος
Ο Περιφερειάρχης κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης ανέγνωσε στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου και της γραπτής απάντησης που έδωσε στη «Λαϊκή Συσπείρωση» για την «Τοποθέτηση πινακίδων σήμανσης και απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων βαρέως τύπου στην Ε.Ο. από τη διασταύρωση Περάματος έως την Παναγιά Τρικάλων».
Όπως ανέφερε – μεταξύ άλλων- η Περιφέρεια βρίσκεται σε επικοινωνία με την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. προκειμένου να τοποθετηθούν πινακίδες σήμανσης που να υποδεικνύουν στους οδηγούς των φορτηγών αυτοκινήτων την εναλλακτική διαδρομή του οδικού άξονα, στην Περιφερειακή Ενότητα Ιωαννίνων και συγκεκριμένα στα λειτουργικά τμήματα της Εθνικής οδού Ιωαννίνων- Μετσόβου- Τρικάλων.
Ειδικά το τμήμα Πέραμα- Μέτσοβο (στην περιοχή Μπαλντούμας) αποτελεί την είσοδο/ έξοδο όλων των οχημάτων που κινούνται προς το Βόρειο τμήμα της Π.Ε. Ιωαννίνων και για το λόγο αυτό η Περιφέρεια Ηπείρου έχει προβεί στη διαπλάτυνση των στροφών της Μπαλντούμας.
« Τυχόν απαγόρευση της κυκλοφορίας των οχημάτων άνω των 3,5 τόνων από το συγκεκριμένο τμήμα της Ε.Ο. θα επιβάρυνε επιπλέον το κυκλοφοριακό φορτίο στην περιφερειακή οδό και γενικά στο λεκανοπέδιο Ιωαννίνων», ανέφερε ο Περιφερειάρχης που καταλήγοντας τόνισε:
«Επισημαίνουμε ότι η απαγόρευση κυκλοφορίας που θεσπίζει το άρθρο δεύτερο, παρ. 8 του Ν. 4388/2016 στα οχήματα μικρού βάρους άνω των 3,5 τόνων δεν είναι απόλυτη, αλλά με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται οι εξαιρέσεις που αφορούν ιδίως τη μόνιμη διαμονή του ιδιοκτήτη σε όμορη περιοχή, τη συμμετοχή του οχήματος σε εκτέλεση δημόσιου ή ιδιωτικού έργου, την έδρα εγκατάστασης ή λειτουργίας επιχείρησης που έχει την ιδιοκτησία του οχήματος, τη θέση αγροτοκτηνοτροφικής έκτασης όμορης περιοχής της οποίας ο ιδιοκτήτης χρήσης ή τροχήλατα μηχανήματα και τα λεωφορεία. Η διάταξη αυτή δεν μας επιτρέπει επί της ουσίας να απαγορεύσουμε τη διέλευση των βαρέων οχημάτων που κινούνται από το Βόρειο τμήμα της Π.Ε. Ιωαννίνων προς και από την Εθνική Οδό Ιωαννίνων- Τρικάλων με είσοδο/έξοδο από την περιοχή Περάματος».