Στην ιστοσελίδα της Περιφέρειας Ηπείρου αναρτήθηκε σήμερα 25.04.2018, από την Διεύθυνση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος & Υποδομών, η μελέτη με τίτλο: «Σιδηροδρομική γραμμή Λιμένας Ηγουμενίτσας – Βιομηχανικό Πάρκο Ηγουμενίτσας – Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων – Αεροδρόμιο Ιωαννίνων – Κακαβιά – Αργυρόκαστρο».
Η μελέτη εκπονήθηκε στο πλαίσιο του στρατηγικού προγράμματος Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας Ελλάδας – Αλβανίας 2007 – 2013, ανατέθηκε την 15η Απριλίου 2016 και παραδόθηκε την 14η Σεπτεμβρίου 2016.
Κατευθυντήρια επιδίωξη της μελέτης ήταν η αποτύπωση των κρίσιμων συντελεστών διαμόρφωσης του δείκτη κόστους – οφέλους, ώστε να είναι ευχερής η σύγκριση με εναλλακτικά έργα ίδιας σκοπιμότητας και η καταγραφή όλων των παραγόντων που κρίνονται αναγκαίοι κατά την λήψη, από τα αρμόδια όργανα, των αποφάσεων για την υλοποίηση του έργου.
Συγκεκριμένα παραδόθηκαν:
Φάση Α: Καταγραφή και αξιολόγηση υφιστάμενης κατάστασης – Έκθεση Παρουσίασης Υφιστάμενης Κατάστασης
Φάση Β.1: Οριστικοποίηση και διαμόρφωση προτάσεων – Προμελέτη Χάραξης Σιδηροδρομικής Γραμμής – Προϋπολογισμός Έργων
Φάση Β.2: Οριστικοποίηση και Διαμόρφωση Προτάσεων – Μελέτη Βιωσιμότητας
Το κόστος της μελέτης ανήλθε σε 65.276,10€ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ), η οποία εκπονήθηκε από την εταιρεία ΝΑΜΑ Σύμβουλοι Μηχανικοί και Μελετητές ΑΕ.
Η Αντιπεριφερειάρχης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος & Υποδομών κ. Τατιάνα Καλογιάννη, δήλωσε σχετικά:
«Πρόσφατα δημοσιεύματα, που αφορούν στην διασύνδεση της χώρας μας με την Αλβανία, αναφέρουν ότι αυτή θα πραγματοποιηθεί μέσω της Δυτικής Μακεδονίας και μάλιστα με ενδεχόμενες τρεις εναλλακτικές:
1. Φλώρινα-Κρυσταλλοπηγή (με διασύνδεση με Αεροδρόμιο Καστοριάς)-Πόγραδετς-Τίρανα
2. Φλώρινα-Αεροδρόμιο Καστοριάς-Ιεροπηγή-Πόγραδετς-Τίρανα
3. Κοζάνη-Σιάτιστα-Αεροδρόμιο Καστοριάς-Ιεροπηγή-Πόγραδετς-Τίρανα.
ενώ δεν αναφέρουν ότι για τη σύνδεση Ελλάδας-Αλβανίας υπάρχει και τέταρτη εναλλακτική, αυτή μέσω της Ηπείρου, για την οποία μάλιστα έχει εκπονηθεί Μελέτη Βιωσιμότητας, και από την οποία προκύπτει ότι η σιδηροδρομική σύνδεση Ιωάννινα – Αλβανία (Περιφέρεια Αργυροκάστρου) είναι εύκολα υλοποιήσιμη. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το αλβανικό τμήμα της γραμμής αναπτύσσεται σε έδαφος πεδινό έως λοφώδες και στο συνολικό μήκος της -των 73 km- προβλέπεται κατασκευή 2 σηράγγων με εξόρυξη συνολικού μήκους 10,3 km και 9 σηράγγων με ανοικτή εκσκαφή συνολικού μήκους 4,6 km, καθώς και 26 μικρών οδικών και σιδηροδρομικών γεφυρών (άνοιγμα 10,5 έως 11,5 m).
Η σημασία αυτού του έργου για την ανάπτυξη της Περιφέρειας Ηπείρου (που σήμερα είναι σιδηροδρομικά απομονωμένη) θα είναι καθοριστική, λαμβάνοντας υπόψη ότι, από τη διεθνή εμπειρία:
Η συγκοινωνιακή υποδομή έχει πάντα μια ισχυρότερη θετική επίδραση στην ανάπτυξη σε σχέση με άλλες μορφές επενδύσεων. Παρέχει ουσιαστικά συγκοινωνιακά δίκτυα, ώστε να επιτρέπεται στις επιχειρήσεις να ευδοκιμήσουν.
Εν γένει, τα οφέλη στις μεταφορές, που προσφέρουν οι σιδηρόδρομοι, δεν είναι αυτοσκοπός. Αποτελούν έναν καταλύτη, που μπορεί να ξεκλειδώσει το ενυπάρχον δυναμικό, το οποίο θα βοηθήσει στην οικονομική ανάπτυξη.
Μια ισχυρή και ισορροπημένη οικονομία μεταξύ των Περιφερειών της χώρας είναι ζωτικής σημασίας για τη μελλοντική μας ευημερία ως έθνος. Ως εκ τούτου, είναι επίσης σημαντικό να γίνει μια εκτίμηση και αξιοποίηση κατάλληλων πολιτικών, ώστε νέες σιδηροδρομικές συνδέσεις να συνεισφέρουν στην οικονομία σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.
Με την παροχή πρόσθετης μεταφορικής ικανότητας και την ενισχυμένη συνδεσιμότητα, η συγκοινωνιακή υποδομή επιτρέπει στις επιχειρήσεις να αναπτυχθούν, να συνεργαστούν και να έχουν πρόσβαση σε ένα ευρύ φάσμα πελατών, προμηθευτών και ειδικευμένου εργατικού δυναμικού.
Οι επιχειρηματικές επενδύσεις, επίσης, ενθαρρύνονται από την εν γένει ποιότητα των συγκοινωνιακών συνδέσεων, που επηρεάζουν τις αποφάσεις των διεθνών εταιρειών ως προς τον προσφορότερο τόπο εγκατάστασής τους, με συνέπεια την αύξηση των επενδύσεων σε μια σιδηροδρομικά διασυνδεόμενη περιοχή, δηλαδή στην προκειμένη περίπτωση στις δυο Περιφέρειες «Ηπείρου» και «Αργυροκάστρου», που ανήκουν αντιστοίχως στις δύο χώρες Ελλάδα και Αλβανία.»
Η κ. Καλογιάννη ολοκληρώνοντας, τονίζει ότι: «Η Περιφερειακή Αρχή της Ηπείρου υποστηρίζει διαχρονικά την ταχύτατη υλοποίηση κάθε έργου που επιταχύνει την απρόσκοπτη διασύνδεση της Ελλάδας με τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων, όπως είναι αυτή μέσω της Ηπείρου, που αφορά στη διακίνηση πολιτών και εμπορευμάτων. Η διεκδίκηση εκ μέρους της Περιφέρειας Ηπείρου, της σιδηροδρομικής σύνδεσης με το υφιστάμενο δίκτυο εντός της χώρας μας, παραμένει δυναμική, όμως οι καίριες αποφάσεις λαμβάνονται σε κυβερνητικό επίπεδο».